Det overordnede formål med at indføre producentansvaret er at reducere mængden af emballage, sikre en effektiv indsamling og håndtering af emballageaffald samt at motivere virksomhederne til bedre og mere miljørigtigt design af emballage - både til forebyggelse, genbrug og genanvendelse
Alle virksomheder, der sætter emballerede produkter på markedet, bliver ansvarlige for at finansiere og organisere indsamling, sortering og behandling af deres emballageaffald i 2025.
Hovedreglen er, at producentansvaret tilfalder den virksomhed, der først sætter emballager eller emballerede produkter på markedet.
Ansvaret ligger ikke hos virksomheden der fremstiller emballagen, men derimod hos dem, der anvender eller påfylder emballagen. Disse aktører har den største indflydelse på valget af emballage og -design.
Omkring 41.000 danske virksomheder vil være omfattet af reglerne.
Hvis din virksomhed sætter emballage på markedet i andre lande end Danmark, er det vigtigt at være opmærksom på, at hvert EU land har sine egne nationale regler og lovgivning vedrørende producentansvaret for emballage som skal efterleves.
Reglerne rummer en undtagelse for såkaldte mikrovirksomheder (virksomheder med under 10 ansatte og en årlig omsætning på under 15 mio. Kr.). Som mikrovirksomhed kan man kun ifalde producentansvar for emballager, som man selv importerer til det danske marked.
Hvis man som mikrovirksomhed køber emballager i Danmark, er det leverandøren der har ansvaret, også selvom emballagen er produceret under jeres navn eller varemærke.
Alle former for emballager er underlagt producentansvaret, uanset hvilken branche, erhverv eller formål emballagen tjener - med undtagelse af dem, der er en del af det danske pantsystem (ifølge pantbekendtgørelsen).
Det indebærer, at det er nødvendigt at have kontrol over alle emballager virksomheden anvender:
Det er også afgørende at kende de specifikke typer emballage, materialer og sammensætninger, som anvendes, og desuden om emballagerne er genanvendelige eller engangsemballager.
Firmaer, der bringer mindre end 8 tons emballage årligt på det danske marked, falder inden for bagatelgrænsen. Disse virksomheder er dog ikke undtaget fra at betale for den emballage, de bringer på markedet i Danmark. I stedet er kravene til rapporteringen mindre detaljerede, og afregningen vil ske baseret på en gennemsnitspris pr. ton emballage.
For virksomheder under bagatelgrænsen er det ikke påkrævet at være medlem af en kollektiv ordning.
Det ville være en betydelig udfordring og sandsynligvis også kostbart, hvis virksomheder individuelt skulle håndtere deres egne emballager, ikke kun i Danmark, men også i resten af EU.
Af denne årsag etableres der såkaldte kollektivordninger. En kollektivordning sikrer kollektiv opfyldelse af forpligtelserne i det udvidede producentansvar således at den enkelte virksomhed ikke selv skal indsamle og affaldsbehandle.
I Danmark er der allerede en række kollektivordninger, en af dem er VANA.
VANA A/S er stiftet og ejet af Danmarks største branche- og erhvervsorganisationer (Landbrug & Fødevarer, DagSam, Dansk Erhverv og Dansk Industri), hvis medlemmer tæller ca. 80% af de virksomheder, der bliver omfattet af producentansvaret på emballage, og dækker alle brancher.
Virksomheder skal registrere sig i DPA's (Dansk Producent Ansvar) producentregister og anmelde deres forventede mængder af emballager, der er aktive på det danske marked. Deadline for registreringen vil være 31. august 2024.
Når kalenderen siger d. 1. juli 2025, vil alle virksomheder, der sætter emballage på markedet, være omfattet af det udvidede producentansvar. Det betyder at den virksomhed, der sætter et emballeret produkt på markedet, er ansvarlig for emballagen, når det bliver til affald. Dette kan både være forhandlere og producenter.
Med indførslen af det udvidede producentansvar, betyder det, at du som kunde kan optimere jeres emballage for at nedbringe omkostninger ved affaldsbehandling.
Omkostningerne vil blive miljøgradueret hvilket betyder at fokus på bæredygtighed og miljø vil blive belønnet. Kort og godt; jo mere bæredygtigt, jo lavere gebyr.
Gode råd til fremtidens emballager:
Skal du udvikle helt ny emballage eller have gennemgået jeres eksisterende emballage, så det er klar til det nye emballagedirektiv, så er vi klar til at hjælpe. PromotionBag er specialister i emballage og er klar med professionel og kompetent rådgivning,
Vi er klar til at guide og vejlede jer i det udvidede producentansvar og er klar til at besvare de spørgsmål der måtte være.
Ring til os på 70 25 85 35 eller send en e-mail på info@PromotionBag.dk